ព្រលឹង​វិញ្ញាណ​ Soul and Spirit

ព្រលឹង​វិញ្ញាណ​

អ្នក​និពន្ធ​ រ៉ូហ្វ លេភិឡារ

 

នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​នៃ​ទ្វីប​អាស៊ី ​គេ​ធ្លាប់​និយាយ​ថា មនុស្ស​យើង​មាន​ធាតុ​បួន​គឺ​ ដី ទឹក ខ្យល់ និង​ភ្លើង។  ជួន​កាល​គ្រីស្ទបរិស័ទ​ខ្លះ​បង្រៀន​ថា មនុស្ស​មាន​ធាតុ​បី​គឺ រូបកាយ​ ព្រលឹង​ និង​វិញ្ញាណ​ ហើយ​វិញ្ញាណ​គឺ​ជា​ធាតុ​សម្រាប់​ទាក់​ទង​ជាមួយ​ព្រះជាម្ចាស់។  ហេតុនេះ​ហើយ​បាន​ជា​អ្នក​ខ្លះ​ជឿ​ថា វិញ្ញាណ​ខ្ពស់​ជាង​ព្រលឹង។  គ្រីស្ទបរិស័ទ​ខ្លះ​ដែល​ជឿ​ថា មនុស្ស​មាន​ធាតុ​បី​គឺ រូបកាយ​ ព្រលឹង​ និង​វិញ្ញាណ ​យល់​ឃើញ​ថា ការ​បះបោរ​របស់​យើង​មិន​ជះ​ឥទ្ធិពល​អាក្រក់​ដល់​វិញ្ញាណ​ទេ ​គឺ​ជះ​ឥទ្ធិពល​អាក្រក់​ដល់​តែ​រូបកាយ​និង​ព្រលឹង​ប៉ុណ្ណោះ។  មនុស្ស​ដែល​មាន​ជំនឿ​បែប​នេះ (មាន​ធាតុ​បី​គឺ រូបកាយ​ ព្រលឹង​ និង​វិញ្ញាណ)​ ​គាំ​ទ្រ​ទស្សនៈ​របស់​ខ្លួន​ដោយ​ផ្តល់​ភស្តុតាង​ដូច​តទៅ​៖

១. ព្រះ​គម្ពីរ​បាន​ប្រើ​ពីរ​ពាក្យ​ខុស​គ្នា (ព្រលឹង​ និង​វិញ្ញាណ)​ ដូច្នេះ​វា​ជា​ធាតុ​ពីរ​ខុស​គ្នា។

២. ព្រះ​គម្ពីរ​បាន​ពាក្យ​ វិញ្ញាណ​របស់​ព្រះជាម្ចាស់​ (ឬ ព្រះ​វិញ្ញាណ​បរិសុទ្ធ​) ប៉ុន្តែ​មិន​ដែល​និយាយ​អំពី​ព្រលឹង​របស់​ព្រះជាម្ចាស់​ឡើយ។

៣. សត្វ​មាន​ព្រលឹង​ ប៉ុន្តែ​វា​មិន​មាន​វិញ្ញាណ​ទេ។  ហេតុនេះ​ហើយ​បាន​ជា​មនុស្ស​ខុស​ពី​សត្វ ​ពីព្រោះ​ពួក​វា​មិន​អាច​ទាក់​ទង​ជាមួយ​ព្រះជាម្ចាស់​បាន​ទេ ដោយសារ​ពួក​វា​គ្មាន​វិញ្ញាណ។

៤. គម្ពីរ​ហេព្រើរ​ ៤:១២ កត់​ទុក​ថា «ព្រះបន្ទូល​នៃ​ព្រះ​នោះ​រស់​នៅ​ហើយ​ពូកែ​ផង ក៏​មុត​ជាង​ដាវ​ណា​មាន​មុខ ២ ទាំង​ធ្លុះ​ចូល​ទៅ ទាល់​តែ​កាត់​ព្រលឹង​និង​វិញ្ញាណ»។​

៥. គម្ពីរ ១ថែស្សាឡូនីច​ ៥:២៣ កត់​ទុក​ថា «សូម​ឱ្យ​ព្រះ​នៃ​សេចក្តី​សុខសាន្ត ញែក​អ្នក​រាល់គ្នា​ចេញ​ជា​បរិសុទ្ធ​សព្វគ្រប់ ហើយ​ឱ្យ​ទាំង​ព្រលឹង​និង​វិញ្ញាណ ហើយ​រូប​កាយ​ទាំងមូល​បាន​បំរុង​ទុក​ឥត​សៅហ្មង»។ ច្បាស់​ហើយ​អត្ថបទ​នេះ​និយាយ​អំពី​ធាតុ​បី​ខុស​គ្នា គឺ ​ព្រលឹង​ ​វិញ្ញាណ ហើយ​រូប​កាយ។

 

តាម​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​គ្រីស្ទបរិស័ទ​និង​សាស្ត្រាចារ្យ​ព្រះ​គម្ពីរ​ភាគ​ច្រើន​មិន​យល់​ស្រប​ជា​មួយ​ទស្សនៈ​ខាង​លើ​នេះ​ទេ ប៉ុន្តែ​បាន​ជឿ​ថា មនុស្ស​មាន​ធាតុ​ពី​រ​ ​គឺ​ព្រលឹង​និង​រូបកាយ។  បើសិន​យើង​ជឿ​ថា យើង​មាន​ធាតុ​ពីរ​ ឬ​បី​ធាតុ នោះ​មិនសូវ​សំខាន់​ទេ​ ប៉ុន្តែ​បើ​យោង​តាម​ព្រះ​គម្ពីរ​ ការ​បង្រៀន​ខ្លះ​នៅ​ខាង​លើ​គឺ​ខុស។ រីឯ​ចំណុច​ទាំង​ប្រាំ​ខាង​លើ សាស្ត្រាចារ្យ​ព្រះ​គម្ពីរ​ឆ្លើយ​ថា៖

 

១. បើ​សិន​ព្រះ​គម្ពីរ​បាន​ប្រើ​ពីរ​ពាក្យ​ខុស​គ្នា (ព្រលឹង​ និង​វិញ្ញាណ)​ នោះ​មិន​ប្រាកដ​ជា​មាន​ន័យ​ថា ព្រលឹង​និង​វិញ្ញាណ​ជា​ធាតុ​ពីរ​ខុស​ពី​គ្នា​នោះ​ទេ។  ឧទាហរណ៍​ ព្រះ​គម្ពីរ​បាន​ប្រើ​ពាក្យ​ខុស​គ្នា​សម្រាប់​ព្រះ​វិញ្ញាណ​បរិសុទ្ធ​ដូច​ជា ព្រះ​វិញ្ញាណ​បរិសុទ្ធ​ ព្រះ​វិញ្ញាណ ព្រះ​វិញ្ញាណ​របស់​ព្រះជាម្ចាស់​ និង​ព្រះ​វិញ្ញាណ​របស់​ព្រះគ្រីស្ទ​ ប៉ុន្តែ​នេះ​មិន​មាន​ន័យ​ថា គេ​ជា​វិញ្ញាណ​ផ្សេង​ពី​គ្នា​នោះ​ឡើយ។​

២. (ព្រះ​គម្ពីរ​បាន​ពាក្យ​ វិញ្ញាណ​របស់​ព្រះជាម្ចាស់​ (ឬ ព្រះ​វិញ្ញាណ​បរិសុទ្ធ​) ប៉ុន្តែ​មិន​ដែល​និយាយ​អំពី​ព្រលឹង​របស់​ព្រះជាម្ចាស់​ឡើយ) បើ​សិន​យើង​មើល​ព្រះ​គម្ពីរ​ភាសា​ដើម​ យើង​ឃើញ​ថា នេះ​មិន​ត្រឹមត្រូវ​ទេ។  ឧទាហរណ៍​ កណ្ឌ​អេសាយ​ ១:១៤ បាន​សរសេរ​ថា ចិត្ត​អញ​ស្អប់​ចំពោះ​បុណ្យ​ចូល​ខែ​នឹង​មាន​កំណត់​ទាំង​ប៉ុន្មាន​របស់​ឯង (ឬ គ.ខ.ប. យើង​ស្អប់​បុណ្យ​ចូល​ខែ​ថ្មី និង​ពិធី​បុណ្យ​ផ្សេងៗ​របស់​អ្នក​រាល់​គ្នា​ណាស់)។  ព្រះ​គម្ពីរ​ខ្មែរ​បាន​បកប្រែ​ ចិត្ត​អញ (ឬ គ.ខ.ប. យើង​) ប៉ុន្តែ​ពាក្យ​ភាសា​ហេព្រើរ​គឺ נֶ֫פֶשׁ ដែល​មាន​ន័យ​ថា «ព្រលឹង»​ ដូច្នេះ​ភាសា​ហេព្រើរ​បាន​អាន​ថា «ព្រលឹង​របស់​ព្រះជាម្ចាស់​»​ (ទំនុកដំកើង​ ១១:៥ ផង​ដែរ) ហើយ​កណ្ឌ​ហេព្រើរ​ ១០:៣៨​ បាន​សរសេរ​ថា ចិត្ត​អញ​គ្មាន​សេចក្តី​អំណរ​ចំពោះ​អ្នក​នោះ​ទេ (គ.ខ.ប. យើង​លែង​ពេញចិត្ត) ប៉ុន្តែ​ភាសា​ក្រិក​ដើម​បាន​ប្រើ​ពាក្យ​ ψυχή ដែល​មាន​ន័យ​ថា «ព្រលឹង»​ ដូច្នេះ​ភាសា​ក្រិក​បាន​អាន​ថា «ព្រលឹង​របស់​ព្រះជាម្ចាស់​»។

៣. (សត្វ​មាន​ព្រលឹង​ ប៉ុន្តែ​វា​មិន​មាន​វិញ្ញាណ​ទេ) ម្ដង​ទៀត​ នេះ​មិន​ត្រឹមត្រូវ​ទេ។  ឧទាហរណ៍​ សាស្ដា​ ៣:២១ សរសេរ​ថា «វិញ្ញាណ​របស់​សត្វ»។  ប៉ុន្តែ​នេះ​មិន​មាន​ន័យ​ថា សត្វ​មាន​ធាតុ​ស្ថិត​ស្ថេរ​អស់កល្ប​ជា​និច្ច ​ឬ​ពួក​វា​អាច​ទាក់​ទង​ជាមួយ​ព្រះជាម្ចាស់​បាន​ទ។

៤. ដើម្បី​អោយ​យើង​យល់​កណ្ឌ​ហេព្រើរ​ ៤:១២ អោយ​បាន​ត្រឹមត្រូវ​ យើង​ត្រូវ​គិត​អំពី​គោល​បំណង​របស់​អ្នក​និពន្ធ​នៅ​ក្នុង​អត្ថបទ​នេះ។ គោល​បំណង​របស់​អ្នក​និពន្ធ​មិន​មែន​ដើម្បី​បង្រៀន​ថា ព្រលឹង​និង​វិញ្ញាណ​ខុស​គ្នា​ទេ ប៉ុន្តែ​ដើម្បី​បង្ហាញ​អំពី​អំណាច​នៃ​ព្រះបន្ទូល។  ព្រះបន្ទូល​មាន​សមត្ថភាព​សំដែង​ទាំង​អស់​នៅ​ក្នុង​ជម្រៅ​នៃ​មនុស្ស គឺ​មិន​មាន​អ្វី​នៅ​ក្នុង​មនុស្ស​ដែល​អាច​លាក់​កំបាំង​ពី​ព្រះបន្ទូល​បាន​ទេ។  ​

៥. ច្បាស់​លាស់​ណាស់​ថា​ ​១ថែស្សាឡូនីច​ ៥:២៣ និយាយ​អំពី​ធាតុ​បី​ខុស​គ្នា គឺ​ព្រលឹង​ ​វិញ្ញាណ ​និង​រូប​កាយ  ប៉ុន្តែ​នៅ​ក្នុង​ ម៉ាថាយ​ ១០:២៨ ព្រះ​យេស៊ូវ​និយាយ​អំពី​ព្រលឹង​និង​រូបកាយ​ដើម្បី​ពិពណ៌នា​អំពី​ធាតុ​របស់​មនុស្ស។  នៅ​ក្នុង​ ម៉ាថាយ​ ២២:៣៧ ព្រះ​យេស៊ូវ​និយាយ​អំពី​ចិត្ត ព្រលឹង​និង​គំនិត។  ចោទិយកថា​ ៦:៥ បាន​និយាយ​អំពី​ចិត្ត ព្រលឹង​ ​និង កម្លាំង។  នៅ​ក្នុង​ ម៉ាកុស​ ១២:៣០ បាន​និយាយ​អំពី ចិត្ត ព្រលឹង​ ​គំនិត និង​កម្លាំង។  តើ​នេះ​មាន​ន័យ​ថា ​យើង​មាន​បួន​ធាតុ​ដែរ​ឬ​ទេ?  ទេ។  ១សាំយូអែល​ ១៤:៧ និយាយ​អំពី​ចិត្ត ​និង​ព្រលឹង។  មាន​អត្ថបទ​ជា​ច្រើន ​ដែល​មាន​បញ្ជី​ខុសៗ​គ្នា ហើយ​យើង​មិន​មាន​មូលហេតុ​ល្អ​គាំ​ទ្រ​ទស្សនៈ​យក​ ​១ថែស្សាឡូនីច​ ៥:២៣ ជា​បញ្ជី​ធាតុ​របស់​មនុស្ស​ជា​ជាង​អត្ថបទ​ណា​ផ្សេង​ទៀត​ទេ។  នេះ​មិន​មាន​ន័យ​ថា ព្រះ​គម្ពីរ​មាន​ការ​បង្រៀន​ផ្ទុយគ្នា​ឡើយ។  អ្នក​និពន្ធ​មិន​សូវ​ចាប់​អារម្មណ៍​អំពី​ការ​សរសេរ​បញ្ជី​ធាតុ​របស់​មនុស្ស​ដូច​នៅ​អាស៊ី​ទេ។  អត្ថបទ​ទាំង​នេះ​គ្រាន់​តែ​ជា​មធ្យោបាយ​ ដែល​គេ​ពិពណ៌នា​អំពី​ខ្លួន​មនុស្ស​ទាំង​មូល​ប៉ុណ្ណោះ។

 

ចំណុច​ខ្លះ​ដែល​ខុស

ជំនឿ​ដែល​ថា

  • សត្វ​មាន​ព្រលឹង​តែ​មិន​មាន​វិញ្ញាណ​
  • វិញ្ញាណ (មិន​ព្រលឹង​ ឬ​រូបកាយ​) ជា​ធាតុ​សម្រាប់​ទាក់​ទង​ជា​មួយ​ព្រះជាម្ចាស់​
  • វិញ្ញាណ​ខ្ពស់​ជាង ​ឬ​ពិសេស​ជាង​ព្រលឹង​
  • ការ​បះបោរ​របស់​យើង​មិន​ជះ​ឥទ្ធិពល​អាក្រក់​ដល់​វិញ្ញាណ​ទេ ប៉ុន្តែ​ជះ​ឥទ្ធិពល​អាក្រក់​ដល់​តែ​រូបកាយ​និង​ព្រលឹង​ប៉ុណ្ណោះ​

ច្បាស់លាស់​ណាស់​ថា ​ជំនឿ​ទាំង​អស់​នេះ​ខុស​នឹង​ព្រះ​គម្ពីរ។  ព្រះ​គម្ពីរ​មិន​បង្រៀន​ចំណុច​ទាំង​នេះ​ទេ ប៉ុន្តែ​បង្រៀន​ផ្ទុយ​ពី​នេះ​វិញ។  ព្រះ​គម្ពីរ​បាន​បង្រៀន​ថា៖

ក. វិញ្ញាណ​យើង​អាច​សៅហ្មង (២កូរិនថូស​ ៧:១)។

ខ. រូប​កាយ​យើង​សំរាប់​ថ្វាយ​ទៅ​ព្រះជាម្ចាស់ (១កូរិនថូស​ ៦:១៣)។  នៅ​ក្នុង​អត្ថបទ​នេះ​ លោក​ប៉ុល​កំពុង​កែ​ពួក​កូរិនថូស ​ពីព្រោះ​គេ​មាន​ជំនឿ​ខុស​ដូច​ខាង​លើ។  គេ​ជឿ​ថា វិញ្ញាណ​ខ្ពស់​ជាង​ហើយ​ពិសេស​ជាង ពីព្រោះ​គឺ​ជា​វិញ្ញាណ​ដែល​ទាក់​ទង​ជាមួយ​ព្រះអង្គ​ (មិន​មែន​រូបកាយ​ទេ​)។  ហេតុនេះ​ហើយ​បាន​ជា​គេ​ជឿ​ថា គេ​អាច​ប្រព្រឹត្ត​នឹង​រូបកាយ​តាម​ប៉ង​ប្រាថ្នា​របស់​គេ ​ហើយ​លទ្ធផល​គឺ​គេ​ធ្វើ​បាប​ជា​មួយ​រូបកាយ។  លោក​ប៉ុល​បង្ហាញ​ថា ជំនឿ​នេះ​ខុស ​ពីព្រោះ​រូប​កាយ​យើង​គឺ​សំរាប់​ថ្វាយ​ទៅ​ព្រះជាម្ចាស់។

គ. ព្រលឹង​យើង​ទាក់​ទង​ជាមួយ​ព្រះជាម្ចាស់​ផង​ដែរ។  ឧទាហរណ៍​ ព្រលឹង​យើង​សរសើរ​ព្រះអង្គ​ (ទំនុកដំកើង​ ១០៣:១-២,២២; ‌១០៤:១,៣៥; ១៤៦:១) ស្រឡាញ់​ព្រះអង្គ​ (ចោទិយកថា​ ៦:៥; ១០:១២; ១១:១៣; ១៣:៣; ៣០:៦; យ៉ូស្វេ​ ២២:៥; ម៉ាថាយ​ ២២:៣៧)  យើង​បង្គំ​ផ្ចង់​ព្រលឹង​ទៅ​រក​ព្រះអង្គ (ទំនុកដំកើង​ ២៥:១; ៨៦:៤; ១៤៣:៨)។  នៅ​ក្នុង​អត្ថបទ​ទាំង​អស់​នេះ ពាក្យ​ភាសា​ដើម​គឺ «ព្រលឹង​» ប៉ុន្តែ​ព្រះ​គម្ពីរ​ភាសា​ខ្មែរ​ជួន​កាល​បកប្រែ​ដោយ​ពាក្យ​ផ្សេង។  ​

 

សេចក្ដី​ពិត​ដ៏​សំខាន់

ខ្លួន​ទាំង​មូល​៖  ទោះ​បី​ជា​យើង​ថា ​យើង​មាន​ធាតុ​ពីរ​ ​ធាតុ​បី​ ​ធាតុ​បួន​ ​ធាតុ​ប្រាំ​ ល.​ក៏​ដោយ​ ​ក៏​គំនិត​ចំបង​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​គឺ​ថា ​យើង​ត្រូវ​ស្រឡាញ់​ព្រះជាម្ចាស់​ សរសើរ​ព្រះជាម្ចាស់​ និង​រស់​សម្រាប់​ព្រះជាម្ចាស់​ជា​មួយ​នឹង​ខ្លួន​របស់​យើង​ទាំង​មូល​ (មិន​មាន​ធាតុ​ ឬ​ផ្នែក​ណា​ដែល​មិន​ត្រូវ​ធ្វើ​ការ​ទាំង​នេះ​ទេ​)។  ការ​បះបោរ​របស់​មនុស្ស​ជះ​ឥទ្ធិពល​អាក្រក់​ដល់​ខ្លួន​ទាំង​មូល​ ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា​នៅ​ពេល​ព្រះជាម្ចាស់​សង្គ្រោះ​យើង ទ្រង់​ញែក​យើង​ចេញ​ជា​បរិសុទ្ធ​សព្វគ្រប់ ​ហើយ​នេះ​ជា​អ្វី​ដែល​លោក​ប៉ុល​បង្រៀន​នៅ​ក្នុង​ ១ថែស្សាឡូនីច​ ៥:២៣។

 

ខុស​ពី​សត្វ​៖ ព្រះជាម្ចាស់​បាន​បង្កើត​មនុស្ស​ដូច​រូប​អង្គ​ទ្រង់ ​ហើយ​លក្ខណៈ​នេះ​ហើយ​ដែល​បាន​ធ្វើ​អោយ​យើង​ខុស​ពី​សត្វ។  សត្វ​មិន​អាច​ទាក់​ទង​ជា​មួយ​នឹង​ព្រះអង្គ​បាន​ទេ ដូច្នេះ​មិន​មាន​ប្រយោជន៍​ ដែល​យើង​ប្រកាស​ដំណឹង​ល្អ​ទៅ​សត្វ។  សត្វ​មិន​មាន​ជីវិត​ក្រោយ​ពេល​វា​បាន​ងាប់​ទៅ​នោះ​ឡើយ​ ​ពួក​វា​មិន​ចាប់​ជាតិ​ទៀត​ទេ ប៉ុន្តែ​បន្ទាប់​ពី​មនុស្ស​ស្លាប់ ​មនុស្ស​នឹង​ស្ថិត​ស្ថេរ​អស់កល្ប​ជា​និច្ច​ គឺ​នៅ​ស្ថាន​នរក ​ឬ​ឋានសួគ៌។  បើ​សិន​ជា​យើង​ថា សត្វ​មាន​ព្រលឹង​ ហើយ​ព្រលឹង​គឺ​ជា​ធាតុ​ដែល​អាច​ឆ្លង​សេចក្ដី​ស្លាប់​បាន​ នោះ​មាន​ន័យ​ថា សត្វ​ក៏​អាច​ឆ្លង​សេចក្ដី​ស្លាប់​បាន​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​នោះ​ជា​ជំនឿ​របស់​សាសនា​ព្រះពុទ្ធ​ ដែល​ផ្ទុយ​ពី​សេចក្តី​បង្រៀន​របស់​ព្រះ​គម្ពីរ។  ព្រះ​គម្ពីរ​មិន​ដែល​បង្រៀន​ថា សត្វ​មាន​ព្រលឹង​ឡើយ។

 

 

Bibliography

Berkhof, L. (1938). Systematic theology. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans publishing co.

Duffield, G. P., & Van Cleave, N. M. (1983). Foundations of Pentecostal theology. Los Angeles, CA: L.I.F.E. Bible College.

Erickson, M. (1985). Christian Theology. Grand Rapids: Baker.

Grudem, W. (1994). Systematic Theology. Grand Rapids: IVP.

Hawthorne, G. F., Martin, R. P., & Reid, D. G. (Eds.). (1993). In Dictionary of Paul and his letters. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Hodge, C. (1997). Systematic theology (Vol. 3). Oak Harbor, WA: Logos Research Systems, Inc.

Hoekema, A. (1986). Created in God’s Image. Grand Rapids: Eerdmans.

Horton, M. (2011). The Christian Faith: A Systematic Theology for Pilgrims on the Way. Grand Rapids, MI: Zondervan.

Miley, J. (1892). Systematic theology, volume 1. New York: Hunt & Eaton.

Pope, W. B. (1879). A Compendium of Christian Theology: being analytical outlines of a course of theological study, biblical, dogmatic, historical, volumes 1-3 (Vol. 1). London: Beveridge and Co.

Ryrie, C. C. (1999). Basic Theology: A Popular Systematic Guide to Understanding Biblical Truth. Chicago, IL: Moody Press.

Shedd, W. G. T. (2003). Dogmatic theology. (A. W. Gomes, Ed.) (3rd ed.). Phillipsburg, NJ: P & R Pub.

Strong, A. H. (1907). Systematic theology. Philadelphia: American Baptist Publication Society.

Van der Merwe, C. (2004). The Lexham Hebrew-English Interlinear Bible. Bellingham, WA: Lexham Press.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Top